maandag 30 december 2013

Spicy rendang kippenlevertjes

Voor dit gerecht moet je van erg pittig houden.  En van kippenlevertjes natuurlijk. Het gerecht was een uitprobeersel wat goed heeft uitgepakt. Alleen maak ik heb de volgende keer iets minder spicy. De vlammen komen nog uit mijn oren. 
Het snijden van de levertjes is niet een van mijn favoriete bezigheden.  Ik ben niet snel vies van eten maar van die witte zeentjes, en de bloederige handen die je krijgt van het snijden,  word ik niet vrolijk. Alle witte stukjes worden dus weggesneden.  Ben je al afgehaakt haha? Niet doen! Want het smaakt fantastisch. 

Ik at er rijst en boontjes bij. Houd deze mild van smaak. De rendang is al pittig genoeg. 

Wat heb je nodig voor 2 personen? 
Ongeveer 300 gram kippenlevertjes
Half bakje (kastanje)champignons, plakjes
1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook,  gesnipperd
Zakje rendang boemboe (bijvoorbeeld Toko Lien)
200 ml kokosmelk
Rijst

300 gram sperziebonen 
1 kleine ui
1 teen knoflook
1 tl fijngesneden verse gember

Maak de kippenlevertjes schoon. Fruit de ui en knoflook zachtjes aan. Voeg de kippenlevertjes toe en bak 5 minuten zachtjes mee. Voeg de champignons toe en bak 3 minuten mee. Voeg de boemboe toe. Ik zou een half zakje adviseren. Pittiger maken kan altijd. Voeg de kokosmelk toe. Roer goed door en laat het met een deksel op de pan een uurtje zachtjes stoven. Kijk regelmatig dat het niet aanbakt. Voeg water toe als het te dik is. Voeg suiker toe als het te pittig is. 

Voor de boontjes fruit je de ui, knoflook en gember kort aan. Voeg de boontjes toe en wok in ongeveer 10 minuten gaar. Ik gebruik diepvriesboontjes. Deze hoef je niet voor te koken.

Serveer met witte rijst. Lekker met gebakken uitjes. 

Tipje: is het te pittig? Drink geen water maar een melkproduct als yoghurtdrink om te blussen. 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten